Kategorier
Artiklar

Svårt att jobba hemifrån?

För vissa har omställningen till hemarbete varit tuffare än för andra. Där handlar det om personer som är mer beroende av att gå till arbetet för att få någonting gjort. De har inte samma disciplin i det egna hemmet och får därmed också inte samma effektivitet.

För andra så sker emellertid det motsatta. De klarar av fler saker, de sparar tid i och med att de slipper pendla mellan hem och arbete och de upplever en minskad stress. Hur kan skillnaden vara så stor? Ja, det enkla är väl att säga att vi alla är olika. Vissa är beroende av den personliga kontakten med andra människor.

Man ska inte glömma bort att vi i grund och botten är sociala varelser och att vi har ett behov av fysiska möten. Där vissa är mer av ensamvargar så är andra betydligt mer beroende av flocken. Att sitta ensam i hemmet och sköta arbetet är, för de senare, betydligt tuffare. Men, det finns hjälpmedel. Vi tänkte ge några tips kring detta, men innan dess så ska vi även försöka spå lite i framtiden.

Hur ser framtiden ut?

Covid-19 och den globala krisen vi hamnat i har skapat en ny värld och en helt ny spelplan för företag och för anställda. Det är svårt att ge exakta svar på hur ett fungerande vaccin skulle påverka. För vissa företag skulle ett sådant förmodligen innebära att ett steg till det normala skulle tas. För andra skulle förmodligen dagens spelregler även fortsatt vara relevanta. För att förstå det så måste man också se några fördelar som dagens läge fört med sig för företag:

  • Lägre kostnader. Idag sker betydligt färre resor. Många företag ser att resandet – i många fall – varit onödigt. De flesta möten kan hållas digitalt och där man sparar pengar – och även bidrar till en bättre värld. En klar fördel.
  • Ökad effektivitet. Som sagt, vissa personer har visat sig arbeta betydlig mer effektivt från det egna hemmet och kan lägga upp sina arbetsdagar utan att en massa tid går till spillo. Det här är en ögonöppnare. Företag har rent generellt haft en skepsis mot hemarbete. Man lever kvar i en tid där övervakning och kontroll av anställda är givet för att en prestation ska ske. Vår nuvarande situation har, i många fall, visat det motsatta.
  • På sikt – ännu lägre kostnader. Företag i större städer och inom vissa branscher är beroende av centralt placerade kontor. Detta för att visa upp för kunder, för affärspartner och för eventuella investerare att man är ett företag att räkna med. Läget är allt – men smakar det så kostar det. Kontor i centrala lägen bär en högre kostnad och ju större yta det handlar om, desto mer pengar går åt. Är det värt det? Företag idag funderar säkerligen på om denna post i budgeten går att justera. Hur stor yta behöver man egentligen? Det går att hyra exempelvis platser på kontorshotell och där man håller viktiga möten och sammanträden. En möjlighet är att varje anställd får ett påslag på lönen som ska täcka, så att säga, arbetsplatsen och där man själv väljer om man vill fortsätta arbeta hemifrån eller om man vill hyra in sig på exempelvis nämnda kontorshotell eller en liknande lösning. Här kan en enorm förändring ske.

Tips för att klara att arbeta hemifrån

Har du svårt att klara av att arbeta hemifrån, svårt att hitta motivation och svårt att få känslan av att du de facto arbetar och får en lön för detta? Vi tänkte ge några tips kring detta och som ser ut som följer:

  1. Rätt rutiner. Du ska J O B B A hemifrån och jobbet ska inte vara en liten del av annat som ska göras i hemmet. Har du bra rutiner så kommer detta att bli enklare. Se till att förbereda dig på samma sätt som vanligt. Ta fram finare kläder dagen innan. Duscha och fräscha till dig. Ställ klockan i tid. Ät frukost och var redo då tiden för arbetsdagens start närmar sig. Ett tips är att du tar på dig skorna och jackan och tar en liten promenad innan. Det ger dig en känsla av att du går till ditt arbete.
  2. Arbetsplats – inte plats för avslappning. Skapa en zon som är för arbete och inred denna med allt du behöver för att klara en dag på jobbet. Rätt stol. Rätt skrivbord. Rätt belysning. All förståelse här för att alla inte har den där stora ytan i hemmet och att man kanske måste sitta i köket eller i vardagsrummet. Men, där måste man hitta en väg att skärma av och skapa en plats där man endast ska arbeta och inte distraheras av annat. Du kan med fördel plocka undan i samband med att arbetsdagen är slut. Börjar man arbeta i soffan och samtidigt har tvn på i bakgrunden så kommer man aldrig att bli effektivt.
  3. Rör på dig. Har du haft bättre förutsättningar än idag att röra på dig under en arbetsdag? Du kan förbereda din lunch och du kan äta den snabbt. Det gör att du har tid över för att ta en promenad, en liten löptur eller för att rensa skallen med ett träningspass i hemmet. Det ger dig energi då träningen ökar endorfiner som ger dig ett ökat välmående. Många talar om Corona-kilon – det borde, sett till förutsättningarna, vara tvärtom.
  4. Prata med kollegor och se till att avsluta varje dag. Ensamheten är värst för många. Den kan aldrig stillas till 100%, men det går ändå att få mer sällskap. Koppla upp dig digitalt och boka in möten med dina kollegor. Se även till att fika tillsammans och prata om annat än arbetet. Ett annat tips är att du alltid avslutar din arbetsdag. Skriv mail och tacka för idag, slå ihop din dator och packa ihop i övrigt. Avslutet är viktigt för att du inte ska ta jobbet med dig i huvudet under kvällen. Håll dina arbetstider!